Saturday, January 25, 2014

Vogelbolletjes en balletjes en appeltjes

Zou het nou kouder gaan worden volgende week? Of niet? Ik hoor geruchten in de supermarkt en de kleedkamer van het zwembad. Maar zie het nog niet echt in de krant terug...
Nou wij zorgen in elk geval goed voor alle vogels! 
rechtsonderin mijn herfstslinger met blad en physalis, een tweede leven (of derde?) in de tuin.
Ook voor deze vreemde eend in de bijt. Eeehh parkiet in de bijt. Ze wonen hier in de buurt en houden ook van alle vettige zaden bollen en grollen die wij in de boom op hangen.
De vogeltelling schoot erbij in door het verjaardagspartijtje van Sam. Maar dat we veel vogels hebben dat is zeker hoor!
We kochten wit frituurvet. Dat harde in een wit papiertje met blauwe ruitjes. En bij natuurmonumenten een heel grote zak met zaadjes. De kinderen vullen bakjes en bekertjes met het zaad en stoppen er een touwtje in. Vervolgens schenken we samen dan voorzichtig het warme gesmolten frituurvet erbij. Dan koud laten worden in de koelkast.
Wat ook leuk is: Denneappels met vet en zaadjes vullen. Heel lekker om te prutten met het halfgesmolten vet en de zaadjes. Goed alle gaten van de dennenappels vullen en niet vergeten om een touwtje te bevestigen. 
Robin gaat zoals we van haar gewend zijn geconcentreerd te werk.
 
Als het vet hard is kun je de dennenappels buiten in de boom hangen. Leuk! En lekker voor de vogels. Laat het nog maar even koud worden.
Komt er nog meer?

2 comments:

  1. Dat deden wij vroeger ook. Nu doen ik het al een poosje niet meer omdat wij vrij weinig vogels op ons balkon hebben. Hihi.

    Liefs

    ReplyDelete
  2. Hoi ik zag je bij Jenneke, en ik kom je volgen. Wat een heerlijke foto`s zeg!

    ReplyDelete

Dank voor het achterlaten van een berichtje *
Vind ik leuk :-)