Wednesday, February 22, 2012

Amigurumi lukni

Ook altijd al zo'n klein beestje willen haken? Maar wordt die lieve zebra van het patroon bij jou een gestreepte koe? En dat schattige lieveheersbeestje uit dat boekje bij jou een gestippeld nijlpaard?
Ik vind het gepiel! Heel knap hoor maar niks voor mij.
En waarom heeft kleine beestjes haken toch zo'n ingewikkelde naam? Het doet mij een beetje denken aan Kung-Fu fighting. Ik herinner me daar overigens wel weer een erg vrolijk muziekje bij.
Dusssss hier een tutorial voor de  beginnende, dan wel luie hakers en haaksters. Of voor als je gewoon eens een keer wilt beginnen met een beestje haken dat wel lukt.

Tutorial: Een konijn.
Je hebt nodig haakwol of haakkatoen, een haaknaald. Naald en draad vulling.
Ik gebruikte bioligische katoen voor de vulling en haakte met Ecologico van Schachenmayr en haaknaald 3.
START:
Haak een vierkant lapje van ongeveer 12 of 14 cm.
Begin met een ketting van lossen.

Kies vervolgens een steek die een soepel niet te open weefsel op levert. Bijvoorbeeld het halfstokje.
(Kijk voor haaktechnieken evt bij de Hobbydoos)


sla de draad om de naald, haal door de lus van de steek op de vorige toer 
 

Er staan nu drie lussen op de naald. Sla de draad weer om de naald en haal deze in één keer door alle drie de lussen heen. Dit is een half stokje.
 Haak door tot je een vierkant lapje hebt van ongeveer 12 of 14 cm.
Hecht af.
Naai de 4 punten een stukje dicht. Voor een kwart ongeveer.
Dit worden de poten.
Stop de vulling er in en naai dicht. 1 kant wat uittrekken, dat wordt het kopje. Andere kant beetje bollen dit wordt het kontje.

Zet de achterpootjes naar voren vast onder het lijfje. En stik de voorpootjes tegen elkaar.

Omwikkel een stukje aan de achterkant tot staartje. Trek een touwtje om de kop die je met je hand vormt en zet vast. Haak nog de oortjes (een stuk of 15 lossen en 1 of twee toeren halve stokjes)

Zet de oren op de kop. Borduur de ogen met draad of katoen en trek naar binnen.

Of maak een wat grotere kop en neem kraaltjes voor de oogjes.
Heb je de smaak te pakken? Haak nog een lekkere wortel uit de losse pols voor je konijn!

Wil je helemaal niet haken? Brei dan een vierkant lapje en maak hier je konijn van. Wil je ook niet breien? Knip dan gewoon een vierkant lapje tricot en maak daar een konijn van. Wil je ook niet knippen? Mail me renee@estreachikitu.com dan en bestel een konijntje bij mij!
Succes!

15 comments:

  1. Amigurimi lukni, is ook mijn haken niet heel je vingers krom, en inderdaad een misvormd figuurtje. Klein en plat is meer mijn ding, maar een schitterend konijntje, en die wortel die komt bekend voor (mini uitvoering carnavalskostuum).

    Gr
    Chris

    ReplyDelete
  2. Deze gaan we plaatsen bij 'Deze is ook leuk'. Bedankt voor de tip!

    ReplyDelete
  3. Waaaw, heel tof gedaan, zal ik ook nog wel eens uitproberen! En via 'Deze is ook leuk' hier op je blog terecht gekomen ;-)
    Groetjes Sofie

    ReplyDelete
  4. Wat een lief konijn! Bedankt voor het delen van het patroon!

    ReplyDelete
  5. Wat een lief konijntje, ik ga dit eens proberen!

    ReplyDelete
  6. ... ik zou het leuk vinden om foto's te ontvangen van de gemaakte konijntjes. Dan plaats ik die!

    ReplyDelete
  7. Helemaal geweldig. Deze ga ik absoluut maken. Dank je wel!

    ReplyDelete
  8. wat is ze lief ben gelijk aan de slag gegaan en er 1 gehaakt. Zal deze morgen op mijn blog plaatsen.
    Ga proberen er ook 1 te breien maar dan wat groter.
    En het leuke schaapje ga ik ook nog maken.
    groetjes Judith

    ReplyDelete
  9. Thank you visiting my blog and for leaving a comment on my crochet iPad cover! :) I liked the rabbit tutorial. I hope I will be able to make it :) I have not tried such things.

    ReplyDelete
  10. Zo hé, zijn wij even goed bezig ;-)
    Deze is óók leuk!!

    ReplyDelete
  11. Super creatief en goede beschrijving!!! Ik wil je graag uitnodigen om je creativiteit te delen op expodi.nl het creativiteits prikbord van Nederland :)

    ReplyDelete
  12. Zo schattig ik ga het proberen .
    Het lijkt me leuk om te maken voor kinderen die kanker hebben en in een ziekenhuis zijn vooral met de feestdagen.
    Heel veel dank voor de tutorial.

    ReplyDelete
  13. Is goed gelukt, al zeg ik het zelf. Wel iets groter gemaakt

    ReplyDelete
  14. Is goed gelukt, al zeg ik het zelf. Wel iets groter gemaakt

    ReplyDelete

Dank voor het achterlaten van een berichtje *
Vind ik leuk :-)