Wednesday, January 20, 2016

Re-use Silica Gel


Je kent ze wel die kleine zakjes. Te vinden tussen de gedroogde zeewier of in de zak van je nieuwe jas. In de pot met vitaminepillen zit ook vaak een zakje.
En altijd gooide ik die zakjes dus weg.
Want dat staat erop. Wat er nog meer op staat is dat je het niet op moet eten. Wat me vrij logisch lijkt als het tussen je nieuwe schoenen zit. Maar nog wel eens tot nare vergissingen kan leiden als je het in je pillenpotje aantreft.
Okay.
Niet eten dus, het is niet giftig maar toch maar niet doen.
Maar ook niet weggooien. Weggooien is zonde!

In de zakjes zitten namelijk korrels die heel erg veel vocht op kunnen nemen. Deze korrels zijn gedroogde silicakristallen. Leg een paar zakjes op je dashboard om beslagen ramen te voorkomen. Of doe een zakje in de hoes van je camera om vochtig worden van je apparatuur tegen te gaan.

Ook kun je bijvoorbeeld je telefoon drogen mocht deze om stomme en onverklaarbare redenen nat geworden zijn. Leg je telefoon samen met een zakje silicagel in een afgesloten bak voor een nacht. Het schijnt te helpen!
Op de verwarming kun je de zakjes weer laten drogen.
Ook kun je er, voor mensen die het leuk vinden, bloemen mee drogen onder een glazen stolp.
Zo zijn er op internet nog talloze andere redenen te vinden om deze zakjes niet weg te gooien!
Maar dan mogen ze er ook wel best een beetje leuk uit zien vond ik. Dus haakte ik er kleine hoesjes om heen. Met bijvoorbeeld een lusje er aan. Of een klein hengsel.

Zo staat het ook nog vrolijk en geloof me ze doen ook goed hun best in de vensterbanken van ons oude huis waar de ramen heel vaak beslagen zijn!
Niet eten dus maar ook niet weggooien!
yeah cool!

5 comments:

  1. Nou ja zeg, het ei van Columbus!! Die ga ik dus nooit meer weggooien en heb meteen weer een reden om iets gezelligs te haken, wat een top idee dankjewel! Liefs, Mirjam.

    ReplyDelete
  2. Oh, wat zonde, afgelopen jaar kochten we een nieuwe buitenbank en ik geloof dat er tussen alle planken wel 20 van die zakjes zaten en die heb ik vanwege de tekst die er op staat dus weggegooid....
    Bewaren dus heb ik vandaag geleerd! En dan leuk pimpen!

    ReplyDelete
  3. Mooi en leuk idee groetjes Marie-Claire

    ReplyDelete
  4. Wat een goed idee, ik ga ze gelijk verzamelen!

    ReplyDelete

Dank voor het achterlaten van een berichtje *
Vind ik leuk :-)